Doen

Bekijk alle activiteiten in Langeveen Bruinehaar

Agenda

Zet alle plaatselijke evenementen nu in je agenda

Welkom

QR route punt 0

Welkom!

Welkom in ons prachtige Langeveen en Bruinehaar. Inderdaad, een dubbeldorp. Het één kan niet zonder de ander. Twee verschillende gemeenten maar één noaberschap!

Wie zijn wij en wat willen we bereiken?

Wij zijn Stichting Toeristisch Langeveen Bruinehaar. Op dit moment bestaat onze stichting uit drie enthousiaste vrijwilligers: Francisca Olthof, Marloes Oude Steenhof en Rianne Maathuis.

De stichting T.L.B. is voortgekomen uit de werkgroep Recreatie, deze maakte deel uit van het project Mijn Dorp 2030 van de Gemeente Tubbergen.

T.L.B. is officieel opgericht in 2020, met eigen gelden. Deze vrijwilligers hebben zich ten doel gesteld om Langeveen én Bruinehaar op de kaart te zetten, ons “dubbeldorp”, onze trots.

We leven midden in de natuur. Heide, bos en cultuurgronden vormen een prachtig panorama. Dit prachtige gebied heeft veel om te laten zien en te beleven. Dat is wat wij onder de aandacht willen brengen. Kortom “we willen gezien worden”!

De belevenis start op onze www.toeristischlangeveenbruinehaar.nl.

Ons plekje is uniek!

U bevindt zich aan de start van het “Kuierpad”!

Kuieren kun je vertalen in wandelen en/of praten.

Op zaterdag 25 november 2023 is deze wandelroute het “Kuierpad” feestelijk geopend.

Dankzij een bijdrage van Kern met Pit, de hulp van Krola Langeveen en Hans Oude Hendriksman hout en bouwmaterialen, en de inzet van vrijwilligers, is het Stichting Toeristisch Langeveen Bruinehaar gelukt om deze wandelroute te realiseren.

Het “Kuierpad” is een unieke wandelroute welke te wandelen is door QR codes te scannen. Na het scannen scrolt u naar onderen op uw beeldscherm en leest u alle informatie over de plek waar u staat. Elk QR punt verteld iets over de geschiedenis van Langeveen en Bruinehaar. De route is 6 km lang. Laat u verrassen en beleef een stukje geschiedenis!

De wandelroute staat hieronder beschreven en is tevens te vinden onderaan de uitleg van elk QR punt. Voor onderweg is een screenshot altijd handig.

Routebeschrijving Kuierpad (6 km)

1. Routebeschrijving Kuierpad (6 km)

1. De route begint op het dorpsplein (Drieschicht) bij de Tip-Top in Langeveen. Hier vindt u naast de welkom QR (0) de eerste QR-code (1) van de wandelroute.
    2. Vanaf het dorpsplein steekt u de Hardenbergerweg over, richting de Post-NL brievenbus. Hier vindt u de QR-code (2).
    3. Vanaf de brievenbus steekt u de weg over, richting het bushokje. Richting de Kerklaan. Aan uw linkerkant vindt u een wit huis en de volgende QR code (3).
    4. U vervolgt de Kerklaan, aan het einde van deze weg vindt u de volgende QR code (4).
    5. U gaat rechtsaf bij de T-splitsing. Na de basisschool vindt u de volgende QR-code (5), deze hoort bij het witte huis aan de linkerkant.
    6. U vervolgt uw pad over het zandpaadje en komt midden op het Knooperf de Veldboer uit. Hier gaat u naar links richting het bankje. Naast het bankje vindt u de QR code (6).
    7. U loopt rechts langs het bankje (het karrepad op, tussen 2 eiken door).
    8. Aan het einde van dit pad vindt u de volgende QR code (7).
    9. Op de kruising gaat u linksaf de Veldboersweg op. Bij de T-splitsing gaat u rechtsaf (Grensweg).
    10. Bij het tweede bospad (nadat de verharde weg is overgegaan in een zandpad), slaat u linksaf het bospaadje in.
    11. U loopt het bospad helemaal uit, voortdurend rechtdoor totdat u aan de linkerkant de begraafplaats Bruinehaar ziet.
    12. Na de begraafplaats houdt u links aan en hier vindt u bij het bankje de volgende QR-code (8).
    13. Volg het bospaadje bij het paaltje rechtdoor en dan linksaf het paadje langs de bosrand (bos links, heide rechts).
    14. Bij de kruising gaat u rechtdoor, een smal paadje op. Dit paadje blijft u rechts aanhouden.
    15. Bij de T-splitsing gaat u rechtsaf.
    16. Aan het einde van dit bospad, steekt u de verharde weg (Hardenbergerweg) over en gaat het grindpad op, deze houdt u rechts aan.
    17. U vindt bij het bankje de volgende QR-code (9).
    18. Bij het bankje houdt u rechts aan en vervolgt u het grindpad
    19. Aan het einde van dit pad gaat u linksaf het fietspad op.
    20. U gaat door het tunneltje. Bij de T-splitsing houdt u links aan, fietspad volgen.
    21. Aan de linkerkant bevindt zich het Witte Kerkje.
    22. U gaat na het Witte Kerkje linksaf, het zandpad op (Gravenlandweg).
      U vindt hier links naast het Witte Kerkje (bij het bankje) de volgende QR-code (10).
    23. Dit pad vervolgen en bij de Y-splitsing houdt u links aan. Dit paadje loopt langs de provinciale weg (N343).
    24. Bij de T-splitsing rechtsaf de Heppenweg op.
    25. Bij de T-splitsing gaat u linksaf. Het zandpad (Heppenweg) gaat over in een verharde weg.
    26. Net voor het einde van deze weg (tegenover huisnummer 5), loopt u links een klein erf op (Het Hazenplein). Hier vindt u de volgende QR-code (11) aan de linkerkant.
    27. U steekt het plein over en houdt links aan (Molenbergstraat).
    28. U loopt rechts het fietspad op en houdt vervolgens links aan, het tunneltje door.
    29. Aan het einde van het fietspad gaat u linksaf en meteen weer rechts (Molenbergstraat volgen).
    30. Bijna aan het einde van de straat vindt u aan de rechterkant, bij het gebouw met pinautomaat, de volgende QR-code (12).
    31. Aan het einde van de straat ziet u rechts Café Nobbenhuis en de volgende QR-code (13).
    32. U gaat nu linksaf (Hardenbergerweg).
    33. In het gemeenteplantsoen bij huisnummer 225 vindt u de volgende QR code (14).
    34. Na de bocht vindt u aan de linkerkant, voor de heg, de volgende QR code (15).
    35. U vervolgt de route met aan uw rechterkant Cafetaria de Ruif, hier vindt u de volgende QR- code (16).
    36. U vervolgt de Hardenbergerweg. Links ziet u Café-Restaurant Waaijer en net daarvoor de laatste QR-code (17) in het gemeenteplantsoen.
    37. Tegenover is het dorpsplein (Drieschicht) en bent u bij het eindpunt van deze route gekomen.

We danken u voor uw interesse in ons dubbeldorp en hopen u nog vaker te zien!

Toeristisch Langeveen en Bruinehaar
www.toeristischlangeveenbruinehaar.nl

Het kan zijn dat wegens omstandigheden een volgende QR code niet werkt. U vindt hieronder de QR code van het volgende paaltje, nummer 1. Zo kunt u altijd de route vervolgen.